ورود/ ثبت نام

کیفیت یا کمیت مطالعه

رابطه ی کیفیت مطالعه با کمیت آن چیست؟

کیفیت مطالعه به کمیت مطالعه ارتباط داره، اما یادت باشه که این ارتباط لزوما مستقیم نیست! شاید این سوال شما هم باشد که چگونه کیفیت مطالعه را افزایش دهیم؟ دکتر رضایی در گروه آموزشی مغزک در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات می پردازد. این رابطه مستقیم نیست چون ممکنه دانش آموزی با تمرکز عالی یک مطلب رو توی دوساعت مطالعه کنه و دانش آموز دیگری با تمرکز معمولی همون مطلب رو توی چهارساعت مطالعه کنه، خب اینجا مسلما کیفیت مطالعه ی دانش آموز اول بیشتره با اینکه ساعت مطالعش کمتره.

امااین نکته هم در این رابطه خیلی مهمه که اگر یک دانش آموز که روزانه بازدهی ۶ الی ۷ ساعت مطالعه مفید رو‌داره فقط ۳ ساعت مطالعه باکیفیت داشته باشه، شاید توی یک روز این مطالعه مفید حساب میشه، اما در کل چون میزان مطالعه ی فرد کم ‌بوده و پیشروی بسیار کندی داشته، کیفیت کلی مطالعه ی اون دانش آموز ضعیف تلقی میشه! پس برای موفقیت در کنکور، کیفیت کلی مطالعه ی ما مهمه نه کیفیت جزئی و روزانه مطالعه! نتیجه میگیریم که هر داوطلب کنکوری باید توی هر سطحی که هست ساعت مطالعه‌ی بالایی داشته باشه و روی پیشرفت کیفیت کلی مطالعش کار کنه.

کیفیت یا کمیت مطالعه

توهم یادگیری

ازبین اون مباحثی که تا الان مطالعه کردی، چند درصدشون رو یاد گرفتی؟ چقدر به این درصد مطمئنی؟ چطور میشه درصد واقعی رو فهمید؟خیلی از ما یک سری از مباحث رو میخونیم و خیالمون راحته که دیگه اون مباحث رو یادگرفتیم ودیگه هیچ جای نگرانی نیست!اما وقتی سر آزمونهامون با سوالات اون مبحث مواجه میشیم، یا حتی مبحثی رو مطالعه میکنیم که بعضی از قسمت هاش مرتبط با مباحثی هست که قبلا مطالعه کردیم، به مشکل میخوریم و میبینیم باید برگردیم و دوباره اون مبحث رو مطالعه کنیم!این یعنی ما دچار «توهم یادگیری» شدیم! دوست خوبم این توهم برای تو بدترین توهمه! چون عملا تو اون زمانی روکه برای مطالعه ی مبحث مورد نظر گذاشتی، با مسلط نشدن و تمرین نکردن، تلف کردی!

برای اینکه دچار توهم یادگیری نشیم، اولین کاری که باید انجام بدیم اینه که هرجلسه که میخوایم بریم سراغ مبحث بعدی، اول از مبحث قبل یک تعداد (مثلا ۱۵ تا) تست بزنیم و خودمون رو ارزیابی کنیم..

اگر کمتر از ۶۰ درصد تستهارو تونستیم پاسخ بدیم، باید دوباره بریم سراغ حل سوالات تشریحی و تمرینهای بیشتر، توی هرجلسه همین کار تکرار میشه تا به این تسلط نسبی برسیم. بعدش میتونیم مبحث جدید رو شروع کنیم و حتما باید مرور مباحث قبلی هم توی برنامه قراربگیره! که دچار فراموشی نشیم.

کمال گرایی

دوست خوبم، مغز ما انسانها در کل کمال گرا هست و دوست داره توی هر حرفه ای که واردش میشه خیلی شریع رشد وپیشرفت کنه! خب این خیلی لذت بخشه، اماحقیقت اینه که رسیدن به این مرحله زمان میبره… زمان میخواد، انرژی میخواد، مدیریت میخواد و در نهایت به این مرحله میرسی. برای اینکه کمالگرا نباشیم این نکات رو فراموش نکنیم که:
شروع هر کاری خودش بخش بزرگی از اون کاره، پس زحمات خودمون رو دست کم نگیریم.

توی زمان حال زندگی کنیم و تمرکزمون رو روی کار همون لحظمون بذاریم ، به آینده و گذشته بیش از حد وابسته نباشیم‌.

برای پیشرفت هامون به خودمون پاداش بدیم، تا این رو باور کنیم که هر کدوم از تلاشهای ما باارزش و منحصر به فرده و شایسته ی تحسین.

خودمون رو فقط باخودمون مقایسه کنیم، چون ما فقط داریم ظاهر زندگی بقیه رو میبینیم. یادت باشه تا جای کسی نباشیم نمیتونیم قضاوتش کنیم. پس فقط خودت رو با دیروز خودت مقایسه کن!