ورود/ ثبت نام

بهترین روش درس خواندن

بهترین روش درس خواندن

روش‌های ثابت شده برای مطالعه مؤثر که موفقیت شما را تضمین کنن چه روش هایی هستن؟ بهترین روش درس خواندن و مطالعه صحیح چیست؟با صدای بلند درس خواندن، درست هست یا غلط؟ اگر شما هم دنبال جواب این سوالا هستید، گروه آموزشی دکتر رضایی جواب همه این سوالا رو بهتون میده.

با صدای بلند درس خواندن، درست یا غلط؟

با صدای بلند درس خوندن در مرحله ی اول مطالعه سودی برای تو نداره! چون تو داری در کنار تمام انرژی هایی که برای یادگیری اون مطلب صرف میکنی، انرژی صوتی هم صرف میکنی!

توی این مرحله نیاز به تمرکز و تفکر داری، پس نیازی نیست با صدای بلند درس رو یادبگیری.

اما توی مرحله ی مرور خیلی از دانش آموزها عادت دارن با صدای بلند درس بخونن، توی مرور کردن تو در حال یادگیری نیستی، پس باصدای بلند درس خوندن موردی نداره و اگر به اینکار عادت داری گاهی میتونه سرعت مرورت رو هم افزایش بده!

بهترین روش درس خواندن

هنر ربط دادن مطالب کتاب درسی به همدیگر

رفیق یکی از مواردی که هرساله توی کنکور و امتحانات مدنظر طراحان سوال هست سوالات ترکیبیه!

وقتی داری کتاب درسی رو میخونی حتما مطالب فصلهای مختلف رو به هم ربط بده، اگر خودت این ربط رو پیدا کردی که چه بهتر!

اما اگر توی دورهای اول متوجهش نشدی درسنامه های کتاب کمک درسیت کمکت میکنن.از اونجا نکات رو مطالعه کن و حتما در کنار هردوقسمت که به هم مربوط هستن استدلالش رو به زبان یادداشت کن.حتما تست های ترکیبی رو توی برنامت قراربده، به اینصورت که توی هر جلسه ی تست زنی، تست های ترکیبی فصل مورد نظرت رو حل کنی و اگر فصل مرتبط بهش رو فراموش کرده بودی همون موقع مطالعه کن و نذار برای بعدا.

مطالعه ی روزنامه وار

یکی از روشهای افزایش سرعت یادگیری برای دانش آموزها روش روزنامه وار خوندن هست:

اول یک دور خیلی سریع مطالبی که دبیرت درس داده رو روزنامه وار مطالعه کنی!

بعدش برگردی و سری دوم با آرامش و دقت بیشتری اون مطالب رو مطالعه کنی.

اینکار باعث میشه توی مرحله ی اول کلی سوال توی ذهنت ایجاد بشه، ذهن هرچیزی روکه براش سوال هست به دنبال جوابش میگرده و تا پیداش نکنه به جستجو ادامه میده!

توی این حالت وقتی مرحله ی دوم رو شروع میکنی، با جواب سوالات و ابهامات ذهنت روبرو میشی و این باعث میشه مطالب زودتر توی ذهنت نقش ببندن!

بهترین روش درس خواندن

آیا مطالعه ی روزنامه وار برای هر دور درس خوندن مفیده؟

نه اصلا! فقط برای دور های اول مطالعت از این روش استفاده کن چون اونموقع ذهنت در حال یادگیریه و هزاران ابهام با این روش براش بوجود میاد و بعدش هم رفع میشه و بهتر درس رو به خاطر میسپاری.

اما برای مرور یا خوندن امتحانت این روش مناسب نیست: بلکه باید اول یک مرور روزنامه وار روی خلاصه ها و متن کتابت داشته باشی و توی بخش دوم به جای دقیق خوندن بری سراغ حل سوال!

باید نسبت روزنامه وار خوندنت به حل سوال ۳به ۷ باشه و تا میتونی با تمرین حل کردن مطلب رو توی ذهنت جا بندازی.

تاثیر تصویرسازی ذهنی در یادگیری

دوست خوبم، مغزما تصویر رو با سرعت چندبرابر نسبت به متن ذخیره و تجزیه و تحلیل میکنه!

پس موقع مطالعه ی کتاب درسی، حتما از رمز گردانی هایی که زاده ی ذهن خودته، تصویر سازی ها و نمودارهای درختی استفاده کن.حتی توی بعضی از دروس مثل ادبیات فارسی، میتونی از رمزگردانی های داستان وار طنز یا کاریکاتور ها برای بخش هایی مثل تاریخ ادبیات استفاده کنی، تاثیر فوق العاده ای توی یادگیری و تثبیت مطالب و در نتیجه موفقیت و قبولی در کنکور داره!اگر هیچ ایده ای برای تصویرسازی به ذهنت نمیرسه میتونی از تصویرسازی ها و رمز گردانی هایی که توی کتابهای کمک درسی موجوده استفاده کنی یا از خاطراتی که از خوندن هربخش از کتاب داری کمک بگیری.